
Hej på er!
Det här inlägget ska handla om pedagogisk dokumentation. När jag var liten och gick i förskolan minns jag en hel del saker. Mycket på grund av en liten klipp- och klistra-bok med massor med bilder och teckningar i som är ifrån när jag gick där. Denna hade mina fröknar mödosamt pysslat ihop åt mig och mina föräldrar att titta i. Detta är en typ av dokumentation som försiggick på förskolans verksamhet under tidigt 1990tal. Idag ser det lite annorlunda ut. Idag dokumenteras det mesta med hjälp av datorn och digitalkameror. Men även ipads/surfplattor som är det modernaste dokumentationsverktyget idag. Men vad är det som ska dokumenteras? Och varför?
Christina Widmark-Saari höll en liten föreläsning för oss kring det förra campusveckan i Härnösand. Hon tog upp att blogga om sin verksamhet har blivit den nya pedagogiska dokumentationen. När man bloggar är det viktigt att ha etiska aspekter kring det man bloggar om. Man måste hela tiden göra val som pedagog om vad som är väsentligt att ta med. Men varför ska vi dokumentera? Jo för att dokumentation väcker frågor och diskussion vilket är viktigt för att få fram det absolut bästa verksamheten för barnen. För genom dokumentation ser vi hur vi jobbar men även vad vi vill jobba med i framtiden. Det handlar om att iaktta, lyssna och fånga barnen i deras lärande, hur deras lärprocesser/strategier ser ut. Barnens frågor och intressen är det vi pedagoger ska utgå ifrån i vårt arbete med barnen i vår verksamhet.
Jag tror även det är viktigt att inte glömma bort att följa upp dessa dokumentationer, just för att kanske se hur man gjorde då. Men även ifrågasätta hur man kanske arbetat och jämföra med hur man jobbar nu.
Funderingar jag får kring dokumentation är att det är så pass nytt verktyg i skolans värld. Allt ska i princip dokumenteras och följas upp, men hur barnen reagerar på att bli dokumenterade är frågan? Mår de bra av det? är det positivt eller negativt att belysa deras lärstrategier? Jag skulle vilja svara positivt, för att genom att belysa vill jag hoppas att man ger barn självförtroende och ger dem mod att fortsätta lärandet.
Jag tycker det ska bli spännande att komma ut och jobba i förskolans verksamhet med dokumentation. Tyvärr har jag hört mycket negativt om detta när jag vickar, dokumentationen tar alldeles för lång tid ifrån barngruppen och vissa pedagoger har svårt att se meningen med den. Jag tror att tekniken hämmar dem ifrån att göra detta arbete. Datorerna som surrar och tuggar och en digitalkamera som har ”fullt i minnet” hela tiden, kanske skulle dokumentationen ha ett positivare synsätt om man fick bra verktyg till det som tillexempel Ipads/surfplattor där både bild, text, ljud och videos kan göras i ett swipe. Men vem bekostar det?
Livet är ett livslångt lärande och varför inte belysa några av dessa lärotillfällen?