Den tredje pedagogen
Hallå där!
Nu är det dags för ännu ett blogginlägg. Detta ska handla om den tredje pedagogen. Vem är det då tänker ni? Jo den är tyst, enkel, bestämd, allsidig och erbjuder barnen mängder med möjligheter för lärande! Listat ut vem det är? Jo det är ju såklart miljön! Och med miljön så menar jag där barnen vistas, så det kan vara allt ifrån trånga skrubbar till mystisk skogsglänta till stora gympasalar. Det gäller att
Sofia Bergström Eriksson menar att barn skapar sin identitet av miljön. Människor skapar en känslomässig tillhörighet till platser de vistas i. Redan som små barn har vi en drivkraft i oss att undersöka miljön och detta påverkar vårt sinne. Upplever vi något bra med vissa platser, får vi bra känslor men är vi någonstans där det händer en olycka och vi påverkas negativt så kommer denna känsla finnas kvar om vi besöker liknande eller samma miljö igen.
Nu är det dags för ännu ett blogginlägg. Detta ska handla om den tredje pedagogen. Vem är det då tänker ni? Jo den är tyst, enkel, bestämd, allsidig och erbjuder barnen mängder med möjligheter för lärande! Listat ut vem det är? Jo det är ju såklart miljön! Och med miljön så menar jag där barnen vistas, så det kan vara allt ifrån trånga skrubbar till mystisk skogsglänta till stora gympasalar. Det gäller att
Sofia Bergström Eriksson menar att barn skapar sin identitet av miljön. Människor skapar en känslomässig tillhörighet till platser de vistas i. Redan som små barn har vi en drivkraft i oss att undersöka miljön och detta påverkar vårt sinne. Upplever vi något bra med vissa platser, får vi bra känslor men är vi någonstans där det händer en olycka och vi påverkas negativt så kommer denna känsla finnas kvar om vi besöker liknande eller samma miljö igen.
Det här kan jag så väl känna igen mig i. För några år sedan var jag med i en bilolycka, allt gick bra och så men jag blev väldigt illa tagen av hela händelsen. Det tog flera månader innan jag vågade köra bil igen, och ungefär 7-8 månader innan jag vågade ha passagerare med i bilen om det var jag som körde. Innan olyckan hade jag inga problem med att köra eller ha medpassagerare men efter olyckan, var allt jättejobbigt. Visserligen var detta en handling, att framföra ett fordon som var jobbigt, men jag tror även att det var allting omkring själva händelsen som gjorde det jobbigt. De stora vägarna med hög hastighet och att färdas i ett trångt utrymme som gjorde känslorna så starka och negativa hos mig.
Miljön påverkar så mycket mer än vad man är medveten om tror jag. Alla lukter, färger, ljud, och miljöer kan sätta igång så mycket tankar och utlysa både lugn som stress hos oss människor. Det är därför viktigt att vi tar tillvara och tänker efter när vi utformar vår verksamhet när vi kommer ut i arbetslivet.
Om vi ska hålla oss då till förskolans miljö och vad den ska signalera så är det ju ganska självklart att det ska vara en trygg miljö men ändå ha en viss mystik i sig. En miljö som är ganska intetsägande har nog inte samma effekt i barnens upptäckande och lärande som andra miljöer. Vad är dessa andra miljöer då? Jo Sofia menar på att dessa miljöer kan vara trånga vrår i förskolan miljö. Där barnen får använda sin egen fantasi då dessa miljöer kanske inte har ett pedagogiskt fokus. Där kan lekar utan vuxnas ögon ske och lärandet kan nå andra höjder. Här kan barn känna ett oberoende och självbestämmande, och även deras stresshormoner sägs gå ner i dessa utrymmen. Sofia menar att det är viktigt att när man planerar verksamheten måste man även planera hemliga utrymmen åt barnen.
Jag har inte riktigt tänkt på dessa oplanerade utrymmen förut. Men jag har märkt att leken får en helt annan attityd när barnen har ”ögonen på sig”. Jag tror även att det kan vara svårt att ge hän helt till dessa utrymmen, då det alldeles beror på vilken barngrupp man har. Är det mycket bråk och hierarki i lekarna kan dessa utrymmen vara till det negativa.

skriven
Vad bra att du är på kör-banan igen !
Saknar att du refererar så lite - inget alls till litteraturen, för jag tror utifrån din text att du nämner Sofias föreläsnings innehåll och det är bra.
Fin och relevant bild till din text. mvh Karin